The Hideout / Kryjówka

 

to historia osobista, spektakl, który podróżuje, pracownia pamięci, spotkanie. Aby ujawnić kryjówkę, należy do niej wejść, do wewnątrz, i wtedy znajdujemy się blisko.


A z nami plątanina włóczki oraz:

Irena Solska - wielka polska aktorka ukrywająca małe żydowskie dziewczyny. 
Aniela Anyżko - ciemnowłosa jasnowidząca, 
Apolonia - Zosia, która przykładając język do oszronionej ściany piekarni, by wreszcie na nim, już odmrożonym i spuchniętym poczuć choć przez chwilę smak chleba, jeszcze nie wie, że po latach będzie oprowadzać hollywoodzkiego reżysera po trasie swojej ucieczki z getta.
I mały powstaniec, albo granatowy policjant, albo poeta, albo dziad.

Zaczynasz ciągnąć za sznurek i wszystko się odsłania:  antypomnik, teatrzyk, widoczek. I historie tych, którzy jednak wyszli z szafy. Teraz jest to możliwe, jeszcze tylko przez chwilę, więc... hide-out-coming-out Zosiu, Małgosiu! Stoisz w kącie, pod dywan jest zamiecione, w szafie trup, na strychu straszy, podłoga skrzypi, nie wraca się tą samą drogą - nie wiesz tego. Czas przestać się bać pająków, Ariadno.

Reżyseria: Paweł Passini
Scenariusz: Patrycja Dołowy
Projekcje: Maria Porzyc
Scenografia: Zuzanna Srebrna
Kostiumy: El Bruzda
Światło: Maria Porzyc / Damian Bakalarz
Plakat: Michał Jadczak
Produkcja: Łukasz Wójtowicz
Występują: Patrycja Dołowy, Joanna Kaczmarek, Daniel Moński, Beata Passini, Paweł Passini , MMaria Porzyc, Katarzyna Tadeusz, Judy Turan

Premiera: 20 września 2014
Czas trwania: 90 min.

Spektakl wyprodukowany przez Centrum Kultury w Lublinie

FRAGMENTY RECEZJI

 

Dziady. Twierdza Brześć

 

„Dziady” Adama Mickiewicza to część naszej wspólnej historii, w której tożsamość nie jest tym, co dane, ale tym, co konstruujemy.


Gdzie naród jest złożonym organizmem, którego poszczególne części tworzą siatkę napięć, decydującą o tym, kim jesteśmy. Osnową fabuły „Dziadów Brzeskich” jest śledztwo prowadzone przez carskiego senatora Nowosilcowa w jednej z małych miejscowości na Polesiu, mające na celu wykrycie inicjatorów rzekomego spisku przeciw carowi.
Na dwór senatora wprowadza nas Poeta – wędrowiec, który sam szuka odpowiedzi na pytania, które już dziś mogą rozwikłać jedynie zmarli. Zmusza postaci, aby powtórnie przeżyły wydarzenia z przeszłości. Przywraca obrzęd dziadów, by umożliwić żywym wysłuchanie tych, co odeszli, by zrozumieć, wybaczyć i pozwolić im spoczywać w spokoju.

Mickiewicz daje nam lekcję, jak pracować z pamięcią. Mówi, że aby żyć, potrzebujemy rozwiązać sprawy ze swoimi zmarłymi. Usłyszeć ich.
Nowatorska formuła teatru obrzędowego, którą rozwijają w swoich spektaklach Paweł Passini Patrycja Dołowy i zespół netTheatre pozwala wybrzmieć historiom zwykle nieopowiadanym, a które mogą dojść do głosu dzięki widzom. To sami widzowie, niczym antyczny chór, poprzez uczestnictwo stają się współtwórcami spektaklu.

Reżyseria i muzyka: Paweł Passini
Asystent reżysera: Grzegorz Grecas
Dramaturgia: Patrycja Dołowy
Scenografia: Elena Lola Loli
Video: Maria Porzyc
Produkcja: Marina Dashuk



Linki:

Gusła, pamięć i polityka

Grzebiemy w Dziadach jak w białoruskiej ziemi

Białoruskie "Dziady" na ekranie

Siła obrzędu

Ważny, symboliczny, niezwykły